CLASS 3
17/08/2020
SCIENCE ๐
Science-
Lesson-4
Soil
Read lesson- 4 from your book.
Define the following (Write it in your copy and learn)
1. Soil – The top layer on the surface of the earth.
2. Weathering – Breaking up of rocks due to natural forces
such as wind, water and heat.
3. Manure –
4. Humus- Top layer of the soil formed by the decay of plant and animal remains.
Short Question and Answer-(Do it in your copy)
Q1- What is manure made from? Why is it added to soil?
A1- Manure is made from dry leaves and cow dung. It is added
to make the soil fertile.
Q2- Name the three factors that help break down rocks.
A2- Sun ,wind and
rain are the three factors that help break down rocks.
Q3- How does humans help the soil?
A3- Humans provides nutrient to the soil. It also holds
water for the plants.
Q4-What does soil contain?
A 4 - Soil contains air, water and some living organisms.
Maths -
Lesson-2
*Do it in your copy-
a. Write in descending order (greatest to smallest)
c. Make the greatest and the smallest four digit numbers
with the given digits:
1. 1000 , 5000 , 7000 , 900 , 6000 , 8000
Ans. 8000 , 7000 , 6000 , 5000 , 1000 , 900
2. 2548 , 2458 , 2854 , 2584 , 2485, 2845
Ans. 2854 , 2845 , 2584 , 2548 , 2485 , 2458
b. Write in ascending order (smallest to greatest)
1. 1179 , 1719,
1917, 1197, 1971, 1791
Ans. 1179, 1197, 1719 , 1791 , 1917, 1971
2. 5000, 2000 , 500 , 200 , 7000 , 700
Ans. 200 , 500 , 700 , 2000 , 5000 , 7000
Digit Greatest number Smallest number
1,5,2,8 8521 1258
5,1,1,9 9511 1159
2,9,3,7 9732 2379
3,4,3,3 4333 3334
0,9,0,6 9600 6009
d. Rewrite
the numbers with commas and write their number names:
60342- 60,342- Sixty thousand three hundred and
forty two.
81511- 81,51 1- Eighty one thousand five hundred
and eleven.
II. Complete
page no 20, 21 and 22 in your maths book.
Social
studies-
Chapter 4: Our basic needs
Do in book
page number 21 and 22
A) Complete the following web chart:
Basic needs
B) Tick the
correct answer and write in the blanks -
1) caves
2) fire
3) cotton
4) food
5) wants
C) Fill in
the blanks -
1) Community
living
2) caves
3) nomadic
4) cities
5) different
A) Answer
the following questions. (Do it in your
copy)
1: What are
needs? Give an example.
Ans: Thing
which are very essential for our existence are known as needs.
Example:Food
( fruits, vegetable, cereals, etc )
2:What are
wants ?Give an example.
Ans: Things
which we need to live more comfortably are known as wants .
Example:
Luxary car
3: Differentiate
between needs and wants.
Ans: Needs
are essential for our survival whereas wants are a person's own desire to live
comfortably.
Example:
Food is a need and car is a want.
4: Where did
the early man live?
Ans: The
early man lived in caves, forests, on the tree tops or tree holes.
5: What was
the initial clothing known to early man?
Ans: The
initial clothing known to early man was made of leaves, barks of trees, animals
skin or fur.
E: Give
reasons.
1: People
started to live in small groups along river banks.
Ans: Due to
the discovery of fire and the use of wheels, community living came into
existence and thus people started to live in small groups along river banks.
2: Wants
differ from person to person but needs don't.
Ans: Needs
are essential for existence or survival, where as wants depends on
one’s desire and ambition in life.
Activity work:
Ques: Draw
or paste the basic needs of early and today's morden man.
Social studies-
VIDEO๐
เคนिเคจ्เคฆी 1
เคชाเค -5
เคชเคฐिเคถ्เคฐเคฎ เคा เคฎเคนเคค्เคต
เคถเคฌ्เคฆों เคे เค
เคฐ्เคฅ।
1.เคाเคฐ्เคฏ เคुเคถเคฒเคคा-
เคाเคฎ เคฎे เคฎाเคนिเคฐ เคนोเคจे เคा เคญाเคต
2. เคช्เคฐเคถंเคธा- เคฌเฅाเค।
3. เคชเคฐिเคถ्เคฐเคฎी-
เคฎेเคนเคจเคคी।
4. เคीเคเคจा -
เคुंเคเคฒाเคจा।
5. เคเคฐ्เคต เคธे เคธीเคจा
เคคाเคจเคจा - เค
เคค्เคฏंเคค เคुเคถ เคนोเคจा।
6. เคเคฐเคฃ - เคชैเคฐ।
7. เคฎूเคฒ्เคฏ - เคीเคฎเคค।
เคฒเคु เคเคค्เคคเคฐ เคตाเคฒे เคช्เคฐเคถ्เคจ
1. เคฒोเคนाเคฐ เค्เคฏा เคाเคฎ
เคเคฐเคคा เคนै?
เคเฅฆ เคฒोเคนे เคे เคธाเคฎाเคจ เคฌเคจाเคคा เคนै।
2. เคेเคคी เคे เคाเคฎ เคฎे
เคเคจे เคตाเคฒे เคคीเคจ เคเคाเคฐों เคे เคจाเคฎ เคฌเคคाเคเค?
เคเฅฆ 1) เคนเคฒ 2) เคुเคฐ्เคชी 3)เคนँเคธिเคฏा เคเคฆि।
3. เคธिเค्เคे เคเคฐ เคฐुเคชเคฏे เคฎें เค्เคฏा
เค
ंเคคเคฐ เคนैं?
เคเฅฆ1)เคธिเค्เคे เคฎुเคฆ्เคฐा เคा เคोเคा เคฐूเคช เคนै। เคฏเคน เคงाเคคु เคे เคฌเคจे เคนोเคคे เคนैं।
2) เคฐुเคชเคฏे เคฎुเคฆ्เคฐा เคा
เคฌเฅा เคฐूเคช เคนैं।เคฏเคน เคाเคเฅ เคे เคฌเคจे เคนोเคคे เคนैं।
4. เคฌเฅเค เค्เคฏा เคฌเคจाเคคा
เคนैं?
เคเฅฆ เคฌเฅเค เคฒเคเฅी เคे เคธाเคฎाเคจ เคฌเคจाเคคा เคนैं- เคैเคธे
1) เคฎेเค 2) เคुเคฐ्เคธी เคเคฆि।
เคนिเคจ्เคฆी 2
เคชाเค - 6 (เคตเคเคจ) (เคाเคชी เคฎें
เคฒिเคे)
1 . เคฆिเค เคเค เคช्เคฐเคถ्เคจों
เคे เคเคค्เคคเคฐ เคฒिเคिเค -
1 . เคตเคเคจ เคिเคธे เคเคนเคคे
เคนैं?
เคเคค्เคคเคฐ - เคिเคจ เคถเคฌ्เคฆो เคे เคฆ्เคตाเคฐा เคिเคธी เคตเคธ्เคคु เคฏा เคต्เคฏเค्เคคि เคी
เคธंเค्เคฏा เคा เคฌोเคง เคนोเคคा เคนै ,เคเคจ्เคนें เคตเคเคจ เคเคนเคคे
เคนैं।
เคैเคธे - เคेंเคฆ -
เคेंเคฆे ।
2 . เคตเคเคจ เคे เคिเคคเคจे
เคช्เคฐเคाเคฐ เคนोเคคे เคนैं?
เคเคค्เคคเคฐ - เคตเคเคจ เคे เคฆो
เคช्เคฐเคाเคฐ เคนोเคคे เคนैं -
1 . เคเค เคตเคเคจ
2 . เคฌเคนुเคตเคเคจ।
3 .เคเคเคตเคเคจ เคธे เคเคช เค्เคฏा
เคธเคฎเคเคคे เคนैं? เคเคฆाเคนเคฐเคฃ เคธเคนिเคค
เคฒिเคिเค।
เคเคค्เคคเคฐ - เคถเคฌ्เคฆ เคे
เคिเคธ เคฐूเคช เคธे เคเค เคตเคธ्เคคु เคฏा เคต्เคฏเค्เคคि เคे เคนोเคจे เคा เคฌोเคง เคนोเคคा เคนै ,เคเคธे เคเคเคตเคเคจ เคเคนเคคे เคนैं।
เคैเคธे - เคฌเคธ , เคชंเคा , เคूเคฒा เคเคฆि।
4 .เคฌเคนुเคตเคเคจ เคिเคธे เคเคนเคคे
เคนैं? เคเคฆाเคนเคฐเคฃ เคธเคนिเคค
เคฒिเคिเค।
เคเคค्เคคเคฐ - เคถเคฌ्เคฆ เคे เคिเคธ เคฐूเคช เคธे เคเค เคธे เค
เคงिเค เคตเคธ्เคคुเคं เคฏा
เคต्เคฏเค्เคคिเคฏों เคे เคนोเคจे เคा เคฌोเคง เคนोเคคा เคนै, เคเคธे เคฌเคนुเคตเคเคจ เคเคนเคคे เคนैं।
เคैเคธे - เคूเคฒे , เคฌเคธें ,เคชंเคें เคเคฆि।
เคเคเคตเคเคจ เคฌเคนुเคตเคเคจ (เคाเคชी เคฎें
เคฒिเคे)
เคถीเคถा - เคถीเคถे
เคคाเคฒा - เคคाเคฒे
เคชเคฐเคฆा - เคชเคฐเคฆे
เคธेเคจा - เคธेเคจाเคँ
เคเคฒी - เคเคฒिเคฏाँ
เคฌเค्เคा - เคฌเค्เคे
เคเคนाเคจी - เคเคนाเคจिเคฏाँ
เคฌूँเคฆ - เคฌूँเคฆें
เคเคถ्เคฎा - เคเคถ्เคฎे
เคชृเคท्เค เคธंเค्เคฏा 32,33 เคชुเคธ्เคคเค เคฎें เคเคฐे
Maths -
Lesson-2
*Do it in your copy-
a. Write in descending order (greatest to smallest)
c. Make the greatest and the smallest four digit numbers
with the given digits:
1. 1000 , 5000 , 7000 , 900 , 6000 , 8000
Ans. 8000 , 7000 , 6000 , 5000 , 1000 , 900
2. 2548 , 2458 , 2854 , 2584 , 2485, 2845
Ans. 2854 , 2845 , 2584 , 2548 , 2485 , 2458
b. Write in ascending order (smallest to greatest)
1. 1179 , 1719,
1917, 1197, 1971, 1791
Ans. 1179, 1197, 1719 , 1791 , 1917, 1971
2. 5000, 2000 , 500 , 200 , 7000 , 700
Ans. 200 , 500 , 700 , 2000 , 5000 , 7000
Digit Greatest number Smallest number
1,5,2,8 8521 1258
5,1,1,9 9511 1159
2,9,3,7 9732 2379
3,4,3,3 4333 3334
0,9,0,6 9600 6009
d. Rewrite
the numbers with commas and write their number names:
60342- 60,342- Sixty thousand three hundred and
forty two.
81511- 81,51 1- Eighty one thousand five hundred
and eleven.
II. Complete
page no 20, 21 and 22 in your maths book.
Science
Lesson- 4
Soil
Long answer:-
Q1. Explain that soil has water with the help of an
activity.
Ans 1.Write the activity in the copy which is on pg 26(Do
activity with your parents)
Q2. What are the different kinds of soil?
Ans2. There are mainly three types of soil--
1- Sandy soil
2- Clayey soil
3 - Loamy soil
Q3. Explain soil formation.
Ans3. Soil is formed by the breaking down of rocks into
smaller pieces. The process of breaking of rocks into smaller pieces by natural
forces such as the Sun's heat, wind and rain is called weathering of rocks.
Fill in the blanks
1- soil
2- water
3- Humus
A. Tick the correct option(pg 29)
1- soil
2- pebbles
3- loamy
4- sandy
B. Write True or False (pg 30)
1- F
2- F
3- F
4- T
5- T
Draw soil is formed from rocks and colour it in the copy.
(pg 25)
Video---๐
G.K
Chapter 6
Festival and
States
Do it in the book
Write the name of the state it is celebrated in
1) Losar- Arunachal Pradesh
2) Bohag Bihu-
Assam
3) Carnival- Goa
4) Janmashtami- Gujarat
5) Ugadi- Karnataka
6) Yaoshang- Manipur
7) Drugpa Tseshi- Sikkim
8) Bonalu- Telangana
9) Lohri- Punjab
10) Teej- Rajasthan
Same work
should be done in the copy.
Also read chapter seven and learn the countries name with
their Independence Day or founding Day.
Computer
Lesson 4- Windows 7 Operating System
Q1.What is an operating system?
Ans. An operating system (OS) is type of software that
manages and controls the working of computer.
Q2. What is the use of search box?
Ans.Search box is used to quickly search for program and
files on the computer.
Q3. Describe the start menu of windows 7.
Ans. Start menu displays list of all programs installed
in the computer.
Q4. How do you start the program in windows 7?
Ans. We can start or open the program using the start
menu.
Step1: Click on start button.
Step2: Click on all programs.
Step3: Scroll the list and click on the name of the
required program.
Q5. Write steps to set a screen saver.
Ans. Step1: Right click on the desktop and click on
Personalize option.
Step 2: Click on screen saver option.
The screen saver settings dialogue box appears.
Step 3: Select a screen saver from the list.
Specify in the wait box.
Step 4: Click on preview button to view the screen saver.
A. Tick the correct answer:
1.Windows 7.
2. Minimize button.
3. Clock.
B. Name any two of the following:
1. Computer icon, Recycle bin.
2. Windows XP, Windows 7.
3. Icons, Taskbar.
4. Windows, Mac OS.
C. True/ False:
1. True.
2. True.
3. False.
4. True.
5. True.
6. False
D. Fill in the blanks:
1. Microsoft.
2. Desktop.
3. Icons.
4. Wallpaper.
5. Program.
6. Screen saver.
Pg no. 40 - FUN Time - Do it by your selves.
Social studies
Lesson - 5
Transport and Communication
Do it in your book (pg no 26 and 27)
A) Complete the following web chart.
1- Land transport 2- water transport 3- Air transport.
B) Tick the correct answer and write in the blanks.
1- camel
2- air
3- telephone
4- pigeon
5- ships
C) Fill in the blanks.
1- wooden
2- travel
3- roads/rail
4- pictographs
5- animals
D) Answer the following question. (Do it in your copy)
Q1- Name any four animals domesticated by early man to
carry
goods.
A1- Horses, camels, donkeys, and bullocks were
domesticated by
early men to carry goods.
Q2- What are the three types of transportation?
A2-
The three types of transportation are:
1- Land transport
2- Water transport
3- Air transport
Q3- What is a harbor?
A3- Places located on the costs to anchor ships are
called
harbor.
Q4- What is communication?
A4- Communication refers to the exchange of ideas,
feelings, and
information among people.
Q5- Name any two old and two new means of communication.
A5- Post, and radio are old means of communication
whereas the
telephone and the internet are the new means of
communication.
E) Give reason.
Q1- Modern means of communication have made the world
smaller.
A1- Development in science and technology has made it
possible
to communicate through various means such as fax, e-mail,
telex, etc.
Activity work (Do it in your copy)
Ques: Write 20 means of transportation and 20 means of
communication from olden days till today. ( you can also paste small pictures
of each)
English-I
Poem Giraffe
Do it in your copy
Word - Meaning
1- Velvet- a thick, shiny and soft material
2- Coasts- here, the fur or the skin of the giraffe
3- Tan- a pale yellowish-brown color
4- Knobby – bony
Understanding the poem
Exercise A
1- giraffe
2- are held up high
3- stretch
4- quiet
5- shy
6- fly
7- velvet brown
8- spotted tan
9- the top of trees
10- knobby
*Enjoying the poem
The words that rhyme with the last word of the poem are
1- High: sky
2- Shy: fly
*Words in use
The describing words in the poem are
high, quiet, calm, shy, fast, velvet, brown, spotted tan,
knobby.
English-II
Read the chapter from the book.
Do it in your copy:
Q1- Define Noun. with example.
A1- Words that are used for people, places, animals, or
things are called Nouns.
Example: 1- Kavita is
reading a book
2- He lives in Kolkota
Q2- How many types of Nouns are there
A2- There are three types of nouns-
1) Common noun
2) Proper noun
3) Collective noun
Q3- Define a common nouns. with example
A3- Common nouns are the names of people, animals, places
or things of the same
kind.
Example: book, animal, boy, etc.
Q4- Define proper noun. with example
Ans- Proper nouns are the particular names given to
certain common nouns. They always begin with capital letters.
Example:
Amit, Agra, Ganga, Sunday, etc.
Q5- Define collective nouns. with example
Ans- Collective Nouns are words for groups of people,
animals, or things.
For example:
Army_(a group of soldiers)
Bunch (a group of keys) etc.
Exercise
A (Do it in your book)
1.
Mumbai, city
2.
Ashoka,king
3.
India, country
4.
Cricket, game
5.
Sunita Williams, astronaut
Exercise-B
(Do it in your book)
Maths
A) Do it in your copy.
B) Do pg no 41,42,43 and 44 in your book.
Video---๐
Hindi-1
Do it in your copy.
เคชाเค -5 เคชเคฐिเคถ्เคฐเคฎ เคा เคฎเคนเคค्เคต
เคช्เคฐเคถ्เคจों เคे เคเคค्เคคเคฐ เคฆो:-
เคช्เคฐเฅฆ1 เคงเคจเคธुเค เคौเคจ เคฅे?
เคเฅฆ1 เคงเคจเคธुเค เคฐाเคฎเคชुเคฐ เคे เคฌเคนुเคค เคชเคฐिเคถ्เคฐเคฎी เคฒोเคนाเคฐ เคฅे।
เคช्เคฐเฅฆ2 เคฎเคจเคธुเค เคे เคฎाเคคा-เคชिเคคा เค्เคฏों เคฆुเคी เคฐเคนเคคे เคฅे?
เคเฅฆ2 เคฎเคจเคธुเค เคฌเคนुเคค เคนी เคเคฒเคธी เคธ्เคตเคญाเคต เคा เคฅा เคเคธเคฒिเค เคเคธเคे เคฎाเคคा-เคชिเคคा เคเคธเคธे เคฆुเคी เคฐเคนเคคे เคฅे।
เคช्เคฐเฅฆ3 เคชเคค्เคจी เคจे เคงเคจเคธुเค เคो เค्เคฏा เคฐाเคฏ เคฆी ?
เคเฅฆ3 เคชเคค्เคจी เคจे เคงเคจเคธुเค เคो เค
เคชเคจे เคฌेเคे เคा เคตिเคตाเคน เคเคฐเคจे เคी เคฐाเคฏ เคฆी।
เคช्เคฐเฅฆ4 เคฎเคจเคธुเค เคจे เคฎाँ เคो เค्เคฏा เคฌเคคเคฒाเคฏा?
เคเฅฆ4 เคฎเคจเคธुเค เคจे เคฎाँ เคธे เคฌเคคเคฒाเคฏा เคि เคเคธเคे เคชिเคคा เคจे เคเคธเคे เคฆ्เคตाเคฐा เคฆिเคฏे เคธिเค्เคों เคो เคญเค्เค ी เคฎें เคกाเคฒ เคฆिเคฏा।
เคช्เคฐเฅฆ5 เคเคฌ เคฎเคจเคธुเค เคจे เคฎเฅเคฆूเคฐी เคเคฐเคे เคชैเคธे เคเคฎाเค, เคคเคฌ เค्เคฏा เคนुเค?
เคเฅฆ5 เคเคฌ เคฎเคจเคธुเค เคจे เคฎเฅเคฆूเคฐी เคเคฐเคे เคชैเคธे เคเคฎाเค, เคคเคฌ เคเคธเคे เคชिเคคा เคจे เคเคธे เคเคฒे เคธे เคฒเคा เคฒिเคฏा เคเคฐ เคเคนा เคि เคฌेเคा เค
เคฌ เคคुเคฎ्เคนे เคฎेเคนเคจเคค เคी เคเคฎाเค เคा เคฎूเคฒ्เคฏ เคฎाเคฒूเคฎ เคนो เคเคฏा।
Hindi-2
Do it in your copy
Science
Lesson-
4
Living
and Non living Things
Define
the following:
1-
Seedling- A young plant that grows from a seed.
2-
Nares- Tiny opening on birds' beaks that help them breathe
3- Stomata-
Tiny openings on the leaves through which air enters and leaves.
4-
Stimuli- Factors that produce a reaction in a living things.
5- Reproduction-
The process by which living beings produce their own kind.
Short
answer question:
Q1-
Name two natural and two man made things.
A1-
Natural things -- sun, water
Man-
made things-- road, television
Q2-
How do human beings breathe?
A2- Human
beings breathe through their nose and mouth.
Q3- What are nares?
A3-
Birds breathe through tiny openings on their beaks. These opening are called
nares.
Q4.
Why do living things need food?
A4-Living
things need food to get energy.
Q5-
Define the term --reproduction
A5-
The process by which living beings produce their own kind is called
reproduction.
Video----๐
Moral
science
*Write
Lords prayer from diary on first pg in the M. Sc copy and decorate it.
Poem-
My Beautiful World
Read
poem from your book and write it in your copy. (Decorate it)
Do
it in your copy.
Q1.
Write three things that make nature beautiful.
A1--
Flower, river, tree
Q2. Why should you be grateful to your mother?
A2-
I should be grateful to my mother for her gentle words.
Q3.
What kind of a friend would you like to be?
A3 -
I like kind and true friends.
Do
it in your book.
Tick
the correct ☑ option (pg 4)
1- what
makes the sky look beautiful at night?
c-
Stars
2-
When we look at flowers and trees we feel
b-
Happy
3-
We must be grateful for
a- Kind friends
Write Values from pg 3 in the copy and decorate it.
Computer ---
Video---๐
Lesson-3 Safe
Again
Difficult words:
1- Chipping
2- Bursts
3- Stretch
4- Shuffle
5- Bundled
6- Creature
7- Dazzled
8- Angrily
Word meaning:
Pointed - with a sharp tip
Fluffy - very light and soft
Roost - a place where birds rest
Strik - hit
Strange - not usual
Squeak - make a short, loud sound
Understanding the Text
Exercise A
1- NT 2- T 3- NT 4- T 5- NT
Exercise B
Answer these questions:
Ans 1 A pointed beak bursts through the eggshell and
after more chipping, a tiny and pale head of a windhover chick comes out it.
Similarly, other windhover chicks break their eggshells and come out of them.
Ans 2 A boy bundles the windhover chick in a sack and
takes it away from its home.
Ans3 A baby windhover is inside a cage.
Ans4 The baby windhover becomes thin and weak because
when the boy gives him food, he does not year it into smaller pieces. The baby
bird is unable to eat the food because it is not torn into small pieces.
Ans 5 The speaker is a little girl who visits the baby windhover
every day and brings them food sometimes. She explains to the boy that a wild
bird cannot belong to a person and must be free. She tells the boy to release
it, or else the bird would die.
Ans 6 The baby windhover knows that it is safe because
when it returns to its nest, it heard the sound of beating wings. It looks up
and sees its mother flying down to feed it. The baby windhover sees that the
mother bird remembers her chick, and so, it knows that it is safe.
Enjoying the Text
Exercise A
1. All the chicks grow fast, but the speaker grows faster
than everyone else.
2. The boy bundles the baby windhover into a sack and
takes it away from its home.
3. The baby windhover is unable to eat the food and so
becomes thin and weak.
4. The baby windhover recognizes the voice of the girl
who visits them every day and sometimes brings them food. It tries to squeak.
5. The baby windhover sees its mother flying down to feed
it. It knows that it is safe again.
Grammar and Usage
Exercise A
2. Don't worry. We can finish the project tonight or
tomorrow morning.
3. Yesterday,l had to do my homework and help my sister
with her sums.
4. You can come at nine o'clock, but don't be late.
5. He played football in the hot sun, so he has a
headache.
6. I thought she would be angry, but she was so nice!
Video---๐
Maths
Chapter-5
Addition
with carrying
A)
Compete page no 45,46 and 47 in your maths book.
B)
Do page no 47 in your copy (from a to x)
Do
like this: (for example)
a) 58
+27
85
Hindi-I
เคชाเค -5
Do
it in your book
Hindi
–II
เคชाเค -7
เคธเคฐ्เคตเคจाเคฎ
เคชेเค เคจं 36 ,37 ,38 เคो
เคชुเคธ्เคคเค เคฎें เคเคฐें।
Comments
Post a Comment
Thank you for visting on this site...